ELCON MMX
DE bigscale WEDSTRIJD AUTO’S VAN:
Best Racing
De motoren
Maar de grote kanonnen van dit moment rijden bijna allemaal met G4z. Dit is een toptuner uit Nederland. Chris Luukassen, de man achter G4z heeft een aantal getunede motoren in zijn assortiment. Met deze motoren heeft hij op Europese kampioenschappen laten zien dat hij bij de beste Tuners hoort, zijn motoren stonden op 1, 2, en 3. Hij voorziet het hele Elcon fabrieks team van motoren.
Na goede ervatringen met G4z hebben wij ook gekozen voor de motoren van Chris,
De 26cc motor heeft meer trekkracht ‘onderin’ hij heeft dus meer koppel, als de 23cc. De 23cc geeft meer toeren en is iets minder krachtig. Wij zijn allebei begonnen met een 26cc. motortje, en op gripvolle banen is daar snelle rondetijden mee te rijden. Maar wij hebben toch gekozen om het NK met de 23cc te rijden omdat is gebleken dat de topsnelheid en afgeven van het vermogen ons beter liggen dan de 26cc. motoren.
De ontwikkelaar van deze auto is Elcon models, een nederlands bedrijf wat zicht heeft gespecialiseerd op Off-road Bigscale auto’s.
In 2011 is Kay Koops hier Europees kampioen mee geworden, en stonden er alleen maar Cleons op het podium.
De elektronica
We hebben de mogelijkheid om met 1 of 2 stuurservo’s te rijden, dat hangt af van de baan waar we gaan rijden. Met 2 servo’s is de auto aan de voorkant wat zwaarder maar stuurt hij sneller en is hij wat sterker. Met 1 servo is het gewicht wat minder, zeker aan de voorkant. Op de gladde banen gebruiken we meestal 1 stuurservo.
Onze auto’s zijn uitgerust met luchtremmen op de voorwielen. Dit is ook ontwikkeld door Elcon.
De meeste schijfremmen van andere merken werken op oliedruk, maar deze werken op luchtdruk.
Ook dus voor het remmen hebben we 2 servo’s. 1 voor het gas geven en voor de centrale achterrem, en 1 voor alleen de luchtremmen aan de voorkant.
Dit alles word gevoed door een:
Hyperion Life batterij
Specificaties 2100mAh (5C)
Weight: 106g
Dimensions: 95.0 x 30.3 x 18.1mm
Nominal Voltage: 6.6v
Capacity: 2100mAh
Max charge rate: 8.4A
Max Current continuous: 10.5A
We kunnen ongeveer een uur rijden op 1 baterij, dat hangt af van de hoeveelheid servo’s we gemonteerd hebben en hoe de baan layout is.
Hierboven zie je de Cleon zonder kap zoals hij afgebeeld staat op de Elcon site
De banden
We rijden met verschillende merken banden. Elcon Models heeft zelf ook banden. Al deze types zijn er verkrijgbaar in 3 verschillende compounds: Soft, Medium en Hard,
Ook Hormann brengt banden uit, en ook deze zijn in de 3 compounds te verkrijgen.
We laten hieronder de door ons meest gebruikte zien, maar er zijn nog een 3 tal banden meer.
Alle banden worden verlijmd op de vegjes, met in de banden een soort opvulling van schuim, inlays genaamd. Ook deze inlays zijn verkrijgbaar in de 3 compounds hard, medium en zacht.
Er zijn nog meer merken die off-road banden op de markt brengen, maar dit zijn de banden die door Best Racing tot op dit moment het meest gebruikt worden.
De Quartz banden voor zachte zand banen
De Astro banden voor kunstgras banen
De warp One banden voor de harde banen, bv. leem
De Hormann Nop voor los zand
De Hormann Kruisjes voor wat meer stabiliteit in los zand
Onderstaand foto’s van de boddy’s die gebruikt zijn voor de Elcon’s in 2011 en 2012.
Ook staan er de nieuwe boddy’s die gebruikt gaan worden voor 2013, dit zijn de laatste 6