DE bigscale WEDSTRIJD AUTO’S VAN:

                       Best Racing

 

De motoren

In het Nederlands Kampioenschap reglement staat dat de
auto’s geen grotere cilinder inhoud mogen hebben dan 26cc. Nu is het de kunst om een motor te tunen die veel vermogen heeft maar die zijn vermogen niet met pieken aflevert. Als je een bocht uit accelereert en je geeft te veel gas, verliezen je achterwielen grip, spint je auto om zijn as en sta je achterstevoren. Dit heeft natuurlijk te maken met de grip van de banden en de gesteldheid van de baan, maar in het algemeen is met “te veel gas” dit het resultaat. Je gaat dus heel voorzichtig om met het geven van gas. Als je motortje nu zoveel vermogen heeft dat het wat piekt, of er komt een zogenaamde “turbo” in bij het accelereren dan heeft dat dus nadelige gevolgen. Je kunt je dus voorstellen dat het allemaal erg snel moet zijn maar ook erg ‘smooth’. Nu zijn er verschillende Tumers in de wereld di
e veel bereikt hebben, en snelle motoren leveren. In de USA zit o.a. Oneill Brothers en in Italie is Modellsport gevestigd.

Maar de grote kanonnen van dit moment rijden bijna allemaal met G4z. Dit is een toptuner uit Nederland. Chris Luukassen, de man achter G4z heeft een aantal getunede motoren in zijn assortiment. Met deze motoren heeft hij op Europese kampioenschappen laten zien dat hij bij de beste Tuners hoort, zijn motoren stonden op 1, 2, en 3. Hij voorziet het hele Elcon fabrieks team van motoren.

Na goede ervatringen met G4z hebben wij ook gekozen voor de motoren van  Chris,


De 26cc motor heeft meer trekkracht ‘onderin’ hij heeft dus meer koppel, als de 23cc. De 23cc geeft meer toeren en is iets minder krachtig. Wij zijn allebei begonnen met een 26cc. motortje, en op gripvolle banen is daar snelle rondetijden mee te rijden. Maar wij hebben toch gekozen om het NK met de 23cc te rijden omdat is gebleken dat de topsnelheid en afgeven van het vermogen ons beter liggen dan de 26cc. motoren.

 
De auto’s waar w
e de meeste balangrijke wedstrijden mee gaan rijden is dus deze Cleon MMX.

De ontwikkelaar van deze auto is Elcon models, een nederlands bedrijf wat zicht heeft gespecialiseerd op Off-road Bigscale auto’s.

In 2011 is Kay Koops hier Europees kampioen mee geworden, en stonden er alleen maar Cleons op het podium.





De elektronica

We hebben de mogelijkheid om met 1 of 2 stuurservo’s te rijden, dat hangt af van  de baan waar we gaan rijden. Met 2 servo’s is de auto aan de voorkant wat zwaarder maar stuurt hij sneller en is hij wat sterker. Met 1 servo is het gewicht wat minder, zeker aan de voorkant. Op de gladde banen gebruiken we meestal 1 stuurservo.


Onze auto’s zijn uitgerust met luchtremmen op de voorwielen. Dit is ook ontwikkeld door Elcon.

De meeste schijfremmen van andere merken  werken op oliedruk, maar deze werken op luchtdruk.

Ook dus voor het remmen hebben we 2 servo’s. 1 voor het gas geven en voor de centrale achterrem, en 1 voor alleen de luchtremmen aan de voorkant.


Dit alles word gevoed door een:

Hyperion Life batterij

Specificaties 2100mAh (5C)
Weight: 106g
Dimensions: 95.0 x 30.3 x 18.1mm
Nominal Voltage: 6.6v
Capacity: 2100mAh
Max charge rate: 8.4A
Max Current continuous: 10.5A


We kunnen ongeveer een uur rijden op 1 baterij, dat hangt af van de hoeveelheid servo’s we gemonteerd hebben en hoe de baan layout is.

 

Hierboven zie je de Cleon zonder kap zoals hij afgebeeld staat op de Elcon site

De banden

We rijden met verschillende merken banden. Elcon Models heeft zelf ook banden. Al deze types zijn er verkrijgbaar in 3 verschillende compounds: Soft, Medium en Hard,


















Ook Hormann brengt banden uit, en ook deze zijn in de 3 compounds te verkrijgen.

We laten hieronder de door ons meest gebruikte zien, maar er zijn nog een 3 tal banden meer.













Alle banden worden verlijmd op de vegjes, met in de banden een soort opvulling van schuim, inlays genaamd. Ook deze inlays zijn verkrijgbaar in de 3 compounds hard, medium en zacht.


Er zijn nog meer merken die off-road banden op de markt brengen, maar dit zijn de banden die door Best Racing tot op dit moment het meest gebruikt worden.

De Quartz banden voor zachte zand banen

De Astro banden voor kunstgras banen

De warp One banden voor de harde banen, bv. leem

De Hormann Nop voor los zand

De Hormann Kruisjes voor wat meer stabiliteit in los zand

Onderstaand foto’s van de boddy’s die gebruikt zijn voor de Elcon’s in 2011 en 2012.

Ook staan  er de nieuwe boddy’s die gebruikt gaan worden voor 2013, dit zijn  de laatste 6